Man kan behöva få fram varor och produkter på ett synligt sätt i många olika sammanhang. Vanligast är förstås att butiker använder sig av displayställ för att skylta med speciella kampanjer eller nyheter. Displayställen kan utformas så att de rimmar väl med resten av butiksinredningen och de kan också ha unika finesser som gör att man kan använda dem på olika sätt långt efter det att den ursprungliga kampanjen är över. Det finns också mycket enkla produktställ som kan vara gjorda i material som papp. Den här typen av displayer ser man ofta i matvarubutiker och även om de snabbt slits ut så kan det vara mer än tillräckligt med ett pappersställ då man mest vill introducera en ny matvara och få folks uppmärksamhet med färg och bild.
Så fungerar displayställ
Varje produktställ har förstås samma grundfunktion där man på bästa möjliga sätt vill presentera en vara eller produkt. Tanken är att stället ska skapa ordning och reda och att det ska väcka uppmärksamhet. Man kan ha mindre displayställ som man ställer fram på bord och hyllor och så finns det större varianter där det till och med kan ingå belysning. Den som säljer stöldbegärliga varor som telefoner och datorer kan behöva displayställen som kan låsas och som har glas hela vägen runt så att inga skickliga fingrar kan plocka med sig varorna utan att betala först. Med belysning så skapar man effekter inuti stället och man kan spot-belysa särskilda delar och hyllor på ett smart sätt.
Det finns ställ som man monterar fast i en vägg och så finns det fristående varianter som kan vara bra då man vill ha en butiks-ö där man koncentrerar sig om en särskild vara. Många butiker väljer även att kombinera kassabänk med produktställ så att folk kan se på fler varor då de står och väntar på att få betala. Med säkra displayer så kan man ju även låta en del av produkterna finnas utanför butikens entré så att de som går förbi blir nyfikna och stannar till för att se på det som man har att erbjuda.
Enklare versioner
Enklare versioner av displayer kan alltså tas fram i material som papper. Det här är ställ som man ofta ser när det ska säljas matprodukter eller kanske ges bort gratisprover. Det är så pass enkelt att skapa lådor som ser ut som hyllor och som är gjorda av papp med tryck. I en torr inomhusmiljö så kan dessa ställ hålla länge och man kan helt klart se en fördel med dessa då man får bättre ordning på hyllor och på ett billigt sätt skapar effekter i sin butik. Det är förstås så att papperställen inte håller lika länge som de som är gjorda i metall och glas, och de ger heller inte samma säkerhet. Det gör kanske inte så mycket då man ändå tänkt kassera displaystället så snart som den tillfälliga kampanjen är över.
Med ljus och effekter
Ljus och effekter kan vara magiska då man använder dessa på rätt sätt. Dels så kan man se till att ljuset kommer inifrån displaystället och dels så kan man arbeta med belysning i butiken som framhäver den display som man har ordnat med. Det är viktigt att inte överdriva effekter i form av belysning. Om det blinkar för mycket och i olika färger så riskerar man att ge sina kunder huvudvärk istället för att locka till fler köp av det som man ställer ut i de belysta produktställen.
Ett nytt produktställ
Ett nytt produktställ kan vara i enlighet med en allmän mall eller fullkomligt skräddarsytt. Idag kan metallverkstäder i regioner som Gnosjöregionen ta emot instruktioner om hur man ska använda sitt displayställ för att sedan skapa bästa möjliga ställ. Som kund så måste man inte veta mycket om metalltillverkning eller ritningar. Det här får man hjälp med direkt från verkstaden och när stället är klart så har man en bra produkt som man kan använda precis så som är tänkt. Om man ändå ska rita sitt eget ställ så kan det förstås vara smart att tänka framåt och se hur detta skulle kunna användas på olika sätt för olika kampanjer. Detta så att man slipper skaffa ett nytt då man vill ändra om i butiken och belysa en annan typ av produkt.